пʼятниця, 28 листопада 2014 р.

Тема: «Місцеве самоврядування в Україні».

Мета:  Розкрити структуру й діяльність органів місцевого             самоврядування, навчити учнів розрізняти повноваження центральної та місцевої влади, органів місцевого самоврядування, оцінювати рівень
відповідальності діяльності органів влади, основним завданням місцевого самоврядування й ознакам демократії. Характеризувати місцеве самоврядування як особливу форму публічної влади, визначати характерні риси громадського та місцевого самоврядування, співвідносити статті Європейської Хартії місцевого          самоврядування та українські законодавчі акти про місцеве самоврядування.
Розвивати в учнів уміння аналізувати, зіставляти, робити висновки, удосконалювати творчо – пошукову діяльність, вміння розкривати суть певної проблеми, надати змогу самому учневі  «обирати знання» з різних наук.
 Виховувати в учнів повагу до органів державної влади та їх діяльності, вчити учнів визначати найдоцільнішій шлях вирішення життєвих проблем, формувати соціальну активність учнів.
      Очікуванні результати:
           Після цього уроку учні зможуть:
-      розповідати про завдання, структуру й діяльність органів місцевого самоврядування;
-      розрізняти повноваження центральної та місцевої влади, органів місцевого самоврядування;
-      застосовувати набуті знання та вміння для розв’язання правових задач, виконання творчих завдань.
-      характеризувати нормативно – правові документи, в яких закріплені стандарти для регулювання та гарантування прав органів місцевої влади, місцевого самоврядування;
-      отримати задоволення від змісту та форм роботи на уроці;
-      здійснювати самооцінку власних досліджень з теми. 
Тип уроку: комбінований з елементами інтерактивних технологій
      Форма уроку: прес – конференція
      Методико – дидактичне забезпечення уроку:
    Наровлянський О.Д. Правознавство. Підручник 10 кл. К.: Грамота. 2010, Конституція України. Розділ ХI «Місцеве самоврядування» (на кожній парті), фрагменти зі статей 9, 13 Закону України «Про місцеве самоврядування», Харченко А.Г. Основи правознавства. Словник – довідник.- Харьків: Країна мрій, 2006/
Поняття і терміни: самоврядування, місцеве самоврядування, органи місцевого самоврядування, місцеві органи державної влади, громада, територіальна громада, виконавчий комітет ради.

                            

                                Підготовчий етап
Підготовка до такого уроку починається заздалегідь, за 10-14 днів, оголошується тема, день і час конференції. Визначаються учасники конференції. Всі учні отримують випереджувальні завдання до теми (випереджальні завдання сприяють  формуванню ключової компетентності вміння вчитись; мовленнєвої, логічної, аксеологічної предметних компетентностей):
1.           Опрацювати тему підручника» Органи виконавчої влади в Україні. Місцеве самоврядування», підготувати запитання до голови сільської ради на які ви в ході уроку хотіли б одержати відповіді по темі: «Місцеве самоврядування в Україні».
2.            Учитель доповнює пропозиції учнів. Наголошує, що дати
відповідь на поставлені  питання є завданням уроку.
3.           Проблемне завдання:
Органи місцевого самоврядування та місцеві органи державної влади: баланс повноважень чи двовладдя.
Під час відповіді користуйтесь методом «Прес», який дає можливість навчитися формулювати та висловлювати свою думку з дискусійного питання аргументовано, в чіткій та стислій формі, впливати на думку
ваших співрозмовників. Щоб бути чіткими та переконливими, ваше висловлювання повинно мати таку структуру й етапи:
I.             Позиція: почніть зі слів:Я вважаю, що…» та висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваша точка зору.
II.          Обґрунтування: використовуючи слова «…тому, що…», наведіть причину появи цієї думки, тобто поясніть, на чому ґрунтуються докази на підтримку  вашої позиції.
III.       Приклад: продовжуйте висловлювання словом: «наприклад…» та наведіть факти, дані, що підтверджують вашу позицію. Висновки: закінчіть висловлювання «Отже(тому), я вважаю…»; узагальніть       свою думку, зробіть висновок. У своєму виступі, якщо це доречно, використовуйте:
-       історичні документи;
-       думки експертів;
-       закони України;
-       інші допоміжні матеріали.
Захищаючи свою позицію, намагайтесь дотримуватися структури методу «прес». 

3. Взяти інтерв’ю у депутата сільської ради з вашої вулиці на якій ви живите, заповнити анкету і написати есе-твір на тему «Справжній обранець народу – який він?».

Хід уроку

II етап уроку
1.           Екскурсія в робочі кабінети голови та секретаря сільської ради.
Учні мали змогу не лише побачити, де і як працюють лідери органів місцевого самоврядування, а й поспілкуватися з представниками місцевої влади, поставити їм запитання: «Шановний голово! Що нового плануєте започаткувати в рідному селі?».
2.           Показ комп’ютерної презентації
3.           III етап уроку.
Проведення прес – конференції.
1.           Вступне слово вчителя.
 (допомагає формувати самоосвітню, загальнокультурну,   громадянську ключові компетентності)
 Прес – конференція розпочалася зі звернення до учнів:
 «Шановні учасники  прес-конференції! Сьогодні ми
будемо обговорювати тему:«Місцеве самоврядування в Україні».
Ви зможете не тільки опонувати нові знання, а й розвинути багато корисних умінь і навичок, які знадобляться вам не тільки в «дорослому житті», а й сьогодні, адже ви вже дорослі. Ви зможете по новому подивитися на проблеми політичного, державного і громадського життя, знайти інтерес і сенс в активній громадянській залученості.
Сподіваємося, що цей урок, за мудрим висловом індійського філософа, «може змінити течію річки вашого життя».
2. Виступ голови сільської ради з повідомленням про демократичні процеси на місцевому рівні. (основний доповідач)
2.           Виступ секретаря сільської ради (доповідач).
3.           Учні – кореспонденти задають питання доповідачеві:
Скажіть, будь ласка, які повноваження органів місцевого самоврядування? Якими нормативно – правовими актами регулюється діяльність органів місцевого самоврядування?
 -    Виконавчими органами сільської ради є їх виконавчі комітети. Кому вони підконтрольні і підзвітні?
-          Скільки комісій і які є в раді? Хто їх очолює і як вони працюють? Які питання розглядають?
-          Що є матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування?
-          Чи створено органи самоврядування по вулицях села?
-          Назвіть, будь ласка, строк повноважень та вимоги до кандидатів в депутати органів місцевого самоврядування?
-       Які повноваження секретаря сільської ради? Як Ви збираєтесь залучити громадян до активної співпраці з органами місцевого самоврядування?
-           Як співвідноситься компетенція органів місцевого самоврядування і органів державної виконавчої влади?
-           Я живу на вулиці,  де найболючою проблемою є водопостачання. Чи ставилося питання на сесії сільської ради про будівництво водогону і яке рішення було прийнято?
-           Які заходи вживають органи місцевої виконавчої влади для життєзабезпечення населення.
-           Як Ви гадаєте, компетенція органів місцевого самоврядування в демократичній державі має поступово розширюватися чи звужуватися?
-У лютому 1992 року виборча більшість обрала Вас на посаду сільського голови,  і вже протягом п’яти скликань очолюєте сільську громаду. Що потрібно для того, щоб так довіряла громада?
      IV. Заключний етап уроку
      Підсумок уроку.
      Слово вчителя
   Сьогодні ми завершили обговорення теми: «Місцеве   самоврядування в Україні». Її матеріал був спрямований на те, щоб допомогти вам зрозуміти, що місцеві органи влади є важливою складовою демократичної, правової державності в Україні. Їх належне
функціонування забезпечує децентралізацію влади, розширення      можливостей громадян в управлінні державою, реалізацію права населення відповідної території самостійно  вирішувати в межах Конституції та законів України питання місцевого значення. Живучи в суспільстві, людина завдячує йому всім. Тому її обов’язок як громадянина полягає не тільки в тому, щоб узгоджувати свої дії з існуючими у ньому нормами та законами, але й у тому, щоб намагатися цими діями принести користь суспільству, зробити його кращим ніж воно є. Бути справжнім громадянином, займати чітку позицію. Ви – молоде покоління громадян України. І саме від вас залежить ваше майбутнє, від вашої освіченості, активної життєвої позиції. І як не буде вас розумних, досвідчених, добрих, людяних, то не буде майбутнього у нашій державі.
V. Інструктаж з виконання домашнього завдання.
   Диференційоване домашнє завдання (диференційовані завдання допомагають формувати самоосвітню,загальнокультурну, громадянську, соціальну ключові компетентності та інформаційну, логічну, аксіологічну предметні компетентності).
   Обов’зкова частина
1.           Повторити тему: Місцеве самоврядування в Україні»
2.           Підготуватися до дискусії по проблемі: «Органи місцевого самоврядування та місцеві органи державної влади: баланс повноважень чи двовладдя».
3.           Скласти сенкан (сприяє формуванню ключових компетентностей вміння вчитись і загальнокультурної) до понять: місцеве самоврядування, територіальна громада.
Додаткові запитання для допитливих:
1.Скласти короткі запитання по проблемі дискусії для запитань товаришам на наступному уроці.
2.У вигляді есе, листів друзям поділіться вашими враженнями про найбільш цікаві епізоди конференції.




Немає коментарів:

Дописати коментар